Τεχνολογικής Καινοτομίας & Ρομποτικής

Είναι γεγονός ότι η εποχή της πανδημίας επιτάχυνε τις αλλαγές στο χώρο της εργασίας, της εκπαίδευσης, της επικοινωνίας και της προσωπικής ζωής των ανθρώπων. Στη μετά Covid εποχή οι πολίτες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν πολλές ανατροπές στην καθημερινότητά τους.

Το Ίδρυμα Σταματίου στα πλαίσια δράσεων που αφορούν τη νεολαία και την ανάπτυξη δεξιοτήτων που θεωρούνται απαραίτητες για την ομαλή και ισορροπημένη μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή οργανώνει εργαστήριο ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΡΟΜΠΟΤΙΚΗΣ.

Το εργαστήριο σκοπό έχει την εξοικείωση των νέων με ψηφιακές τεχνολογίες και τις εφαρμογές τους στην καθημερινότητα,  μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, ρομποτικά κιτ, τρισδιάστατη εκτύπωση, διαγωνισμούς και άλλα. Στόχος είναι η προετοιμασία τους για τον κόσμο της καινοτομίας, της υψηλής τεχνολογίας, των επιστημών και των επαγγελμάτων που θα δημιουργήσουν. Η συμμετοχή των εκπαιδευομένων σε διαγωνισμούς προγραμματισμού, επιχειρηματικότητας, design jam, hackathon, και διεθνείς ομίλους όπως το coder dojo, αποτελεί έναν από τους στόχους του εργααστηρίου που είναι η εξωστρέφεια και το άνοιγμα στην παγκόσμια κοινότητα νέων με παρεμφερή ενδιαφέροντα και νέες δεξιότητες.

Ο κύκλος μαθημάτων που έχει σχεδιαστεί, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των θεωρητικών γνώσεων που παρέχει το σχολείο, με τις πρακτικές εφαρμογές που τα παιδιά συναντούν καθημερινά γύρω τους. Η σύνδεση αυτή επιτυγχάνεται με τη χαρά της ανακάλυψης και της δημιουργικότητας,  μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων με προγραμματισμό, κατασκευές, 3d printing και αυτοματισμούς, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων.

Το εργαστήριο, διάρκειας μιάμιση ώρας, απευθύνεται σε παιδιά 12 έως 16 ετών, χωρίς απαραίτητα προηγούμενη εμπειρία και παρέχεται δωρεάν.

Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία:

  • Να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των προηγμένων τεχνολογιών, με την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα.
  • Να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον προγραμματισμό,
  • Να μάθουν να σχεδιάζουν τρισδιάστατα αντικείμενα
  • Να  εκτυπώνουν σε τρισδιάστατο εκτυπωτή (3d printer)
  • Να εξοικειωθούν με τεχνολογίες όπως το AI, AR, VR και IoT
  • Να έρθουν σε επαφή με τη ρομποτική, χρησιμοποιώντας ρομποτικά κιτ όπως το Arduino
  • Να λύνουν προβλήματα της καθημερινής ζωής  και να προβάλλουν τη λύση τους με την κατασκευή πρωτοτύπου
  • Να εργάζονται ομαδικά
  • Να προωθούν το καινοτόμο προϊόν τους (κατασκευή, υπηρεσία ή εφαρμογή) με τη συμμετοχή τους σε εκθέσεις ή διαγωνισμούς.

Συνοψίζοντας θα μπορούσαμε να πούμε οτι η τεχνολογία και η ρομποτική δεν αποτελούν αυτοσκοπό. Χρησιμοποιούνται σαν το μέσον που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον και θα εξάψει την φαντασία των παιδιών. Αυτά με τη σειρά τους, μέσα από φανταστικά θεματικά σενάρια και μέσα από τεχνικές που χρησιμοποιούνται σε ομάδες έρευνας και ανάπτυξης όπως καταιγισμός ιδεών, οργάνωση έργου, παρουσιάσεις κ.α. σχεδιάζουν, χτίζουν και προγραμματίζουν το δικό τους καινοτόμο έργο.

Στιγμιότυπα από το Εργαστήριο Τεχνολογικής Καινοτομίας και Ρομποτικής για την προετοιμασία του 6ου Πανελλήνιου  Διαγωνισμού ΕΛΛΑΚ

Με σταθερή προσήλωση στην προώθηση της εκπαίδευσης και της καινοτομίας, το Κοινωφελές Ίδρυμα Ε.& Μ. Σταματίου, στηρίζει τη νέα γενιά, μέσα από προγράμματα που ενισχύουν τη δημιουργική σκέψη και την ερευνητική προσέγγιση.

Σε αυτό το πλαίσιο, η συμμετοχή των δυο ομάδων του Εργαστηρίου Τεχνολογικής Καινοτομίας και Ρομποτικής του Ιδρύματος Ε. & Μ. Σταματίου στον 12ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό FIRST® LEGO® League, αποτέλεσε μία μοναδική ευκαιρία για τους μαθητές, να αναπτύξουν δεξιότητες STEM και να εξερευνήσουν σύγχρονες επιστημονικές προκλήσεις.

Στις 8 και 9 Μαρτίου 2025, η Θεσσαλονίκη φιλοξένησε τον Πανελλήνιο Τελικό του διαγωνισμού εκπαιδευτικής ρομποτικής FLL, με θέμα “SUBMERGED”.

Περισσότεροι από 500 μαθητές από όλη την Ελλάδα συγκεντρώθηκαν στη ΔΕΘ – HELEXPO για να παρουσιάσουν τις καινοτόμες ιδέες και τις ρομποτικές τους κατασκευές, εξερευνώντας τις προκλήσεις των ωκεανών και προτείνοντας λύσεις για τη διατήρηση καθαρών θαλασσών.

Η συμμετοχή των δυο ομάδων του Ιδρύματος Σταματίου στο διαγωνισμό, αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για ανάπτυξη δεξιοτήτων STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά), καλλιέργεια της ομαδικότητας και ενίσχυση της δημιουργικότητάς τους.

Το Ίδρυμα Σταματίου, αναγνωρίζοντας τη σημασία της εκπαιδευτικής ρομποτικής, προσέφερε στα παιδιά όλα τα απαραίτητα εργαλεία και πόρους για την προετοιμασία τους.

Με την καθοδήγηση έμπειρων εκπαιδευτικών, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εμβαθύνουν σε τεχνολογίες αιχμής, να συνεργαστούν στενά και να αντιμετωπίσουν προκλήσεις με καινοτόμο πνεύμα.

Η εμπειρία αυτή δεν περιορίστηκε μόνο στην τεχνολογική μάθηση. Οι μαθητές ανέπτυξαν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους και κατανόησαν την αξία της συνεργασίας.

Η συμμετοχή τους σε έναν τόσο σημαντικό διαγωνισμό τους επέτρεψε να δουν τις δυνατότητές τους, να θέσουν υψηλούς στόχους και να οραματιστούν το μέλλον τους με αισιοδοξία.

Η υποστήριξη του Ιδρύματος Σταματίου και η αφοσίωση των εκπαιδευτικών τους, αποτέλεσαν καθοριστικούς παράγοντες για την επιτυχία των ομάδων. Η επένδυση σε τέτοιες πρωτοβουλίες αναδεικνύει τη σημασία της παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης και της ενίσχυσης των νέων σε τομείς που θα διαμορφώσουν το μέλλον.

Συνολικά, η συμμετοχή των μαθητών του Ιδρύματος Σταματίου σε διαγωνισμούς, αποτελεί παράδειγμα του πώς η υποστήριξη από φορείς, μπορεί να ενδυναμώσει τη νέα γενιά, προσφέροντάς της τα εφόδια, για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του αύριο.

Διακρίσεις για τους μαθητές του Ιδρύματος Σταματίου στον 7ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών (2025).

 

Και οι τέσσερις ομάδες του Εργαστηρίου Τεχνολογικής Καινοτομίας και Ρομποτικής του Ιδρύματος Υποτροφιών Ε. & Μ. Σταματίου προκρίθηκαν στην τελική φάση του 7ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση τον οποίο διοργάνωσε ο ΕΛΛΑΚ.

O 7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, επικεντρώθηκε τη φετινή χρονιά στην θεματική ενότητα της Ανοιχτής Σχεδίασης για έναν Άμεσο Δημόσιο Χώρο και και κάλεσε τους μαθητές να ενσωματώσουν έξυπνες και βιώσιμες λύσεις που βελτιώνουν τη λειτουργικότητα και την αισθητική των δημόσιων χώρων και την εμπειρία των κατοίκων σε αυτούς.

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού δήλωσαν συμμετοχή πάνω από 2200 μαθητές και 370 εκπαιδευτικοί με 160 ομάδες από όλη τη χώρα.

Οι ομάδες Robo Evolution και KittyBud του Ιδρύματος Σταματίου εστίασαν στη βιωσιμότητα μιας δημόσιας τουαλέτας. Επικεντρώθηκαν με διαφορετικό τρόπο η κάθε μία στην ανακύκλωση νερού στις δημόσιες τουαλέτες σχεδιάζοντας μακέτες όπου το νερό του νιπτήρα συγκεντρωνόταν σε δεξαμενή, καθαριζόταν και χρησιμοποιούνταν στο καζανάκι μέσω αντλίας. Αισθητήρες στάθμης νερού ή μηχανισμοί υπερχείλισης έλεγχαν το ύψος του νερού μέσα στη δεξαμενή. Έτσι, όταν γεμιζε η δεξαμενή, το νερό διοχετευόταν είτε σε δεύτερη δεξαμενή είτε στο σύστημα αποχεύτευσης.

Η ομάδα TG με το έργο “Έξυπνες τουαλέτες” ασχολήθηκε με την υγιεινή στις δημόσιες τουαλέτες. Μετά από κάθε χρήση της Smart τουαλέτας και την απομάκρυνση του χρήστη, ο χώρος ψεκάζεται αυτόματα, καθαρίζοντας και απολυμαίνοντας παράλληλα τις επιφάνειες. Κατά την διάρκεια της απολύμανσης η πόρτα της τουαλέτας είναι κλειστή ενώ σε μια οθόνη LCD έξω από την είσοδο της τουαλέτας εμφανίζεται μήνυμα πως λαμβάνει χώρα καθαρισμός. Παράλληλα, αναβοσβήνει κόκκινο LED και ακούγεται διακοπτώμενος ήχος ενημερώνοντας έτσι και τους συνανθρώπους μας με προβλήματα όρασης ή ακοής. Μόλις ο καθαρισμός ολοκληρωθεί, ανάβει πράσινο LED και ο ήχος σταματά.

Τέλος, η ομάδα Future Experts, στην οποία συνεργάστηκαν και μαθητές του Γυμνασίου ΛΤ Γενναδίου, δημιούργησε το έργο Robot Saver το οποίο ασχολείται με την παροχή βοήθειας στις δημόσιες τουαλέτες. Ένας αισθητήρας αναγνώρισης φωνής μπορεί να αναγνωρίζει συγκεκριμένες λέξεις κλειδιά (π.χ. τη λέξη help ή βοήθεια). Εάν ενεργοποιηθεί η λέξη-κλειδί, ακούγεται από τον αισθητήρα μήνυμα το οποίο ενημερώνει πως ενεργοποιήθηκε το σύστημα βοήθειας. Στη συνέχεια, ενεργοποιείται συναγερμός (με LED και buzzer), εμφανίζεται το μήνυμα “SOS” σε οθόνη LCD και στέλνεται μήνυμα συναγερμού στο κινητό του υπεύθυνου συντήρησης του χώρου, προκειμένου να ενημερωθεί πως κάποιος χρειάζεται βοήθεια.

 

Συμμετείχαν οι μαθητές:

 

Άχμαντ Ηλίας

Δράκος Μάξιμος

Ζουβελέκης Ελευθέριος

Ζουβελέκης Νικόλαος

Καραγιάννης Πριέτο Δημήτρης

Καστανάκη Μαρία Αγγελική

Κάτρης Σάββας

Λάππας Γιάννης

Λεγκίσι Άντι

Μανωλάς Χρήστος

Ντάλλο Σάμουελ

Περάκης Ηλιας

Πίμπιλη Ελένη

Πιπερίδης Στυλιανός Ηλίας

Ρώσση Γεωργία

Χατζηγεωργίου Μιχαέλα

 

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Ηλιάνα Γιαννούση, Καλλιόπη-Τσαμπίκα Κασταμούλα

Θερμά συγχαρητήρια σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και μέντορες για τη σημαντική αυτή διάκριση!

 

Διάκριση των Ομάδων του Εργαστηρίου Τεχνολογικής Καινοτομίας και Ρομποτικής

Τρεις από τις ομάδες του Ιδρύματος διακρίθηκαν με τα έργα τους, αναδεικνύοντας την καινοτομία και την τεχνολογική αριστεία.